Mina diagnoser

 
Min neuropsykiatriska utredning har tagit sin tid och då har ändå dessa utredningar blivit mer effektiva senaste åren. Nu har jag tilldelats information av psykolog och överläkare att ADD och Aspergers syndrom är mina diagnoser. Jag ser det positivt att kunna förklara för andra vad det är som påverkar mina funktionsnedsättningar i vardagen och i det sociala, därför är jag väldigt för att inte säga extremt öppen mot alla jag känner om det som nu står klart. 

Till saken hör att de flesta tycker att AS (Asperger syndrom) är en diagnos som inte stämmer in på mig. De allra flesta jämför mig med andra personer som de träffat med AS eller med en version av "Rain man" och där finns förstås ingen igenkänning alls. Men jag blir starkt ifrågasatt redan nu och undrar själv shit, är jag feldiagnostiserad? Det kändes ändå som en ganska omfattande utredning och jag har varit extremt ärlig om alla mina problem/vad jag inte har problem med. Jag har haft hembesök och intervju med arbetsterapeut, genomgått tester med psykolog och pratat med överläkare som även haft kontakt med min mamma för att få info om min uppväxt och hur jag var som barn/ung. 

Har googlat och sökt runt massa efter information och känner mig snäppet lugnare igen efter att ha fått bekräftat av andra att man inte måste vara "Rain Man" för att ha AS. Detta från en bloggerska, Andrea Holm med just ADD och AS:
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 






Kommentarer
Postat av: Maja

Fin blogg du har!

www.jaggerdigminmorgon.blogg.se

Svar: Tack så mycket :) Ska spana in din blogg också!
Becca Boo

2017-06-17 @ 06:56:31
URL: http://www.jaggerdigminmorgon.blogg.se
Postat av: Septicemia

Åh vad skönt att utredningen är klar, hoppas att du får hjälp som passar dig bra =)

Men fy fan vad jag blir provocerad när andra ska komma och lägga sig i diagnoser. Människor som inte är kvalificerade, som inte ser hela bilden och som egentligen bara vill hitta ett fack som man passar i. Om både du och läkare känner att diagnoserna stämmer så finns det ingen anledning för andra tvivla (eller ens anmärka på det).

De jag känner med AS är för övrigt väldigt mycket "som alla andra" på utsidan men med svårigheter som man kanske inte ser om man verkligen inte frågar. Måendet/personligheten/svårigheter händer ju på insidan och det är något som är så jävla lätt att dölja när man levt hela livet med att göra sitt bästa för att passa in.

Vilket rant, förlåt =P Jag ville bara säga att jag förstår dina känslor kring ifrågasättandet och att jag blir så trött på att folk inte bara kan acceptera att allting inte är så jäkla svartvitt. Och så hoppas jag såklart att utredningen ska ha positiva effekter och att du ska må ännu bättre!

/Bipolär och lite allmänt galen.

Svar: Åh tack för det :) Det är skönt att få feedback från "andra sidan också" så man inte bara får åsikter om att det är fel och tvivlar alldeles för mycket. För i alla fall jag blir väldigt påverkad av vad folk säger till mig. Just nu känns det mest skönt att jag har diagnoserna så att jag slipper sitta och ursäkta eller förklara mig till försäkringskassan jämt om varför jag aldrig blir "frisk" xD Nu finns det svart på vitt att jag har en funktionsnedsättning som påverkar mig.
:D Galna är vi allihopa!
Becca Boo

2017-06-18 @ 18:54:16
URL: http://rabidhole.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: