Skit

Igår fick jag avliva Wonwon och Solar Starstrike ganska akut då de båda hade skadade baktassar.
Wonwon hade inte ens kvar ena bakfoten, utan det stack bara ut benpipor där.. De hade blivit attackerade av något.

Deras bur var inte den bästa, då vi fick improvisera ihop den eftersom vi helt oväntat fick en kull kaninungar IGEN, sju stycken små liv. Det var som sagt inte väntat, Wonwon och Solar var sex veckor när detta hände, och jag delade på mamma Mega och pappa Silvermoon starlight när de två föddes eftersom kaniner kan bli dräktiga direkt efter de fött en kull.. Men de har väl lurat oss på något sätt.
De har lyckats rymma vid två TOTALT OLIKA (trodde vi i alla fall) tillfällen. Först Mega, lagade hennes bur. Några veckor senare hade Silver ett hål i sin bur och skuttade runt ute i vår inhägnade trädgård. Har inte sett dem ute TILLSAMMANS men de måste som sagt ha lurat oss. Vi blev tvungna att flytta de två äldre ungarna till en egen bur som vi byggde tillfälligt till dom. Har så dåligt samvete då denna bur var väldigt hastigt ihopbyggd. 

Gårdagen blev traumatisk då jag skulle ge kaninerna mat och kom till sista buren och upptäckte 
att de var skadade.
Helt panikslagen undersökte jag Wonwon och Solar. Var sedan tvungen att gå in och gråta en stund innan jag tog mig samman och ringde runt desperat efter en veterinär. Våran veterinär och mycket goda vän var iväg på ett annat ärende så jag fick inte tag på henne. Kände att jag ville avliva dom så kvickt som möjligt, då jag inte ville de skulle lida och det dessutom såg riktigt illa ut. Klockan var runt 19 och jag har inget körkort.. Så jag kunde inte ta mig till någon klinik. Ringde överallt kändes det som. De åt i alla fall och rörde sig, om ens haltande. Men man vill inte se ens djur lida eller behöva vara i ett sånt tillstånd utan vill att de så fort som möjligt ska få somna in. Tillslut fick jag tag på vår veterinär Kristin som kom inom en halvtimme. Först hoppades jag att Solar Starstrike inte skulle vara så illa att hon behövde somna in, men Kristin såg direkt att hennes bakben var brutet. Så de fick varsin spruta och somnade in bredvid varandra. Kankse lika bra det
för Solar hade fått vara ensam i sin bur annars. Utan sin Wonwon <3

Så sjukt ledsen är jag. Inte nog med att vår fågel försvann! Zeke kommer förmodligen få somna in när Alex kommer tillbaka från jobbet om fyra veckor. Och nu händer detta. Mina stackars bebisar. Och pga att buren inte var tillräckligt säker. Vet inte om de har tagit sig ur buren, då nätet mot marken förmodligen går att krångla sig under. Eller om ett rovdjur stuckit under nosen där. Alla andra tre burar har nätet fäst i plankor nedtill, men det hade inte denna bur då vi med all hast fick bygga denna så inte mamma Mega skulle behöva dia två kullar samtidigt. Vi rådgjorde med en kaninuppfödare som vi köpt Mega och Nagini av. Tror inte jag berättat om Nagini här på bloggen? Ja, vi har en till kaninhona men hon är inte könsmogen än. I alla fall så sa uppfödaren att vi blev tvungna att flytta de två större ungarna, även om de bara var lite över 6 veckor och egentligen ska vara hos sin mamma tills de är i alla fall 8 veckor.

Usch, det finns så mycket jag önskar att jag hade gjort. Men det är försent nu. Och jag mår skit.

Det är inte lätt att hålla kaniner. Och samma hör man om ex höns. De är lockande för rovdjur och de rymmer ofta. Vi har fått lära oss den hårda vägen. Som tur är har vi ändrat våra burar väldigt mycket och börjat använda ett mycket bättre stängsel än hönsnät (hönsnät är värdelöst). Wonwon och Solar hade 
det bra nätet men dessvärre var inte stommen till deras bur tillräckligt säker.
Skulle kunna prata hur länge som helst om detta. Men ni fattar..
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: